نمونه پرسونای مشتری فارسی |مسترفالو


به بیان دیگر پرسونای مشتری شکاف عمیقی که بین انتظارات و تجربه مشتری و محصول یک سازمان است را از بین خواهد برد. شرکتهایی که در زمینه طراحی سایت فعالیت میکنند در ابتدا از پرسونای کاربران برای تست طراحی سایتهایی که برای مشتریان تولید کرده اند استفاده می کردند. اما در حال حاضر اگر به پرسونای درستی از مخاطبین رسیده باشیم، میتوانیم در قسمتهای مختلفی از کسب و کار، مثل فعالیت های اجرایی، محصول و بازاریابی ایده کاربرد ارزشمندی را از پرسونای مشتری داشته باشیم.

 

پرسونا یک مدل ذهنی از تجسم یک فرد با نام ، گذشته و رویکردی خاص برای انجام دادن کارهایش است.

پرسونا باید به عنوان یک مدل ذهنی دارای جزئیات روانشناختی زیادی باشد تا بتوانیم خودمان را با دقت زیادی در جایگاه کاربر قرار دهیم و از دیدگاه ایشان محصول و خدمات ارائه شده توسط سازمان را دیده و ارزیابی کنیم. این فرایند ممکن است یک رویکرد زمان بر و خسته کننده به نظر بیاید و در واقع همین دیدگاه میتواند باعث توجه نداشتن تعداد زیادی از کسب و کارها به این مساله شود که در نهایت به شکست آنها منتهی خواهد شد.

برای رسیدن به یک پرسونای درست چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر میخوایم که به پرسونای خوبی از کاربران خود برسیم، می بایست به ذهن آنها نفوذ کنیم و از جایگاه آنها ارزایابی کنیم. امکان دارد ساعت ها زمان ببرد تا این فرایند به نتیجه کاربردی برسد و به سوال های زیادی که ایجاد میشود پاسخ دهد:

  • ما محصول خود را بر اساس یک نیاز تولید و ارائه کرده ایم، آیا نیاز مشتری هم همین نیاز بوده است؟
  • آیا پرسونای مخاطبین ما با همان دیدی که ما محصول خود را می بینیم آنها هم می بینند؟
  • آیا پرسونای مشتریان ما با همان طرز فکری که ما درباره محصول خود صحبت میکنیم، آنها نیز صحبت میکنند؟
  • زمانی که پرسونای مخاطبین ما با محصول تولید شده ما روبرو میشوند، در لحظه اول چه چیزی به ذهنشان میرسد؟ آیا ترس است یا خوشحالی؟

و سوالات دیگری از این قبیل…

 

اگر پرسونای مشتری و جزئیات آن را بدانیم، به چه چیزی خواهیم رسید؟

با دانستن این جزئیات دو تابع ظهور پیدا خواهد کرد:

تابع اول: این تابع به سازمانهای کمک میکند تا خود را در جایگاه مشتریان قرار دهند و اینگونه بتوانند از رفتار، افکار و احساسات مشتریان درک درستی داشته باشند. البته سازمانهای بسیاری در این تابع دچار مشکل میشود. در واقع تحقق درست این تابع میتواند مشخص کننده میزان موفقیت در فرآیند یک پرسونای خوب باشد.

تابع دوم: برای پی بردن به فرصت های تاکتیکال از دست رفته خدمات، سازمان و محصول خود پی ببرید. با این کار شما میتوانید میزان تطابق نیاز مشتریان را با محصول خود مشخص کنید. این دیدگاه که قبلا در ملاحضات شما لحاظ نمیشد، بسیار ارزشمند است.

 

کلام آخر; یک پرسونای خوب به شما کمک خواهد کرد تا سوالات بهتری را بپرسید!

اگر یک سوال خوب یه صورت مداوم پرسیده شود، شما را در یک چرخه رشد و موفقیت قرار می دهد. بدین معنی که به شما کمک خواهد کرد تا محصول یا ایده خود را قبل از اینکه نهایی شود تست کنید. البته این سوالات نمی تواند جایگزین تجربه های واقعی یا ارزیابی آن در دنیای واقعی باشد، اما میتواند یکی از ابزارهای کاربردی و بسیار مهم باشد.

 

در زیر یک نمونه از پرسونای مشتری فارسی را قرار میدهم که کمک بسیاری به درک بهتر از این مبحث میتواند باشد.

 

نمونه پرسونای مشتری فارسی
نمونه پرسونای مشتری فارسی

نمونه پرسونای مدیر
نمونه پرسونای مدیر

نمونه پروفایل پرسونا
نمونه پروفایل پرسونا

نمونه پروفایل پرسونا
نمونه پروفایل پرسونا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 18 − 1 =